Alla inlägg under mars 2009

Av Eva - 22 mars 2009 12:42

Nog för att jag visste att min dotter är en pedant och tycker städning är rätt trevligt...

Men att hon enkom för att få städa fullkomligt vänder upp&ner på sitt rum, kunde jag aldrig tro.

Igår kväll hade hon lekt med alla sina hästar, med hinder hagar och allt som hör till, inför sängdax stängde hon in sig och städade för att när hon var klar stolt visa upp sitt fina rum.

Nu idag efter att ha varit nere med oss hela förmiddagen så talade hon om att hon skulle gå upp och städa. Men det var ju redan rent och fint där. Vi som är kvar därnere hör ett brak uppifrån. Tove är på sitt rum och öser ut saker för att kunna göra fint igen.....så funkar inte jag kan jag säga!



Av Eva - 21 mars 2009 20:48

I dag har vi varit på dop av några vänners son. Dom bodde grannar med oss förut, men bor numera uppe i Härnösand. Så det var ju extra roligt att ses idag, inte minst för Tove att träffa sin kompis Zandra.

Lilla hugo var jättefin och grät inte en enda gång trots att prästen blötte ner hans huvud. Mitt kort som jag pysslade ihop blev riktigt bra, lägger upp en bild på det så ni får se :)


På kvällen var vi bjudna över till pappa och Marie-anne på middag. Tove ville cykla, så Daniel och Tove gick ut och ställde in cykeln tillsammans. Tove har ju vuxit en del sedan i höstas, så både styre och sadel behövde höjas.

Vet inte vad jag ska kalla maträtten vi fick, men det är köttfärsbollar med bacon runt och toppade med tomatpure och ost. Låter märkligt, men är supergott. Till efterrätt bjöds det på våfflor med glass, grädde, bär och sylt....mums!! Linus som varit ute med kompisar hela dagen kom lagom till våfflorna skulle göras.

Tove fick hjälpa till att göra smeten och grädda våfflorna och både Tove och Mari-anne brände sig på våffelgärnet. Först brännde sig Mari-anne, så hon fick stå en stund med handen under kranen. Eftersom inte det var så roligt så talade hon noga om för Tove att man ABSOLUT inte fick bränna sig.  Så när Tove trots det råkade göra det så vågade hon först inte säga det...men det gjorde väl lite för ont så till sist gick hon till Daniel och viskade vad som hänt i hans öra....lillpluttan. Mari-anne fixade med kylbalsam, sen var det ur världen.

Tack pappa och Mari-anne för en trevlig kväll!!


Just nu: Tove står vid Liams säng och dansar för honom så han ska somna, han är såå trött. Dansen kallar Tove för fågeldansen. Den går till så att Tove står på pallen bredvid spjälsängen och medans Liams speldosa spelar så niger Tove och flaxar graciöst med armarna i takt till musiken :)

Av Eva - 19 mars 2009 13:14

Hua! Igår var det vår och idag snålblåst, kallt och hagel!! Jag vill ha mer sol & värme.

I natt sov Liam hela natten i sin egen säng och vaknade inte förrän Daniels klocka ringde vid halv 6. Underbart!

Tove vaknade själv i morse, vilket är ovanligt. Hon är trött på mornarna, så det är alltid ett bök att få henne att vakna till och äta fukost, för att inte tala om att klä sig innan det är dax att gå till dagis, som börjar 9.

Men i dag vaknade hon innan klockan ringde och var på glatt humör. Hon ville vara ledig och spela ett familjespel som hon fick av mormor igår, så lite sur blev hon när det var dax att gå, men det gick fort över.

Jag har lovat henne att vi alla ska spela med henne ikväll.

Tove får alltid ett så varmt välkomnande när hon kommer in på dagis. I går kom 3 killar springandes och kramades med henne så hon knappt kunde klä av sig. Men det kanske beror på att hon själv är så kramig. Varje dag när jag hämtar henne så går hon runt och kramar alla fröknar och kompisar hejdå, så gulligt.

 Nu är det dax att hämta lillsnorpan ser jag. Ska gå upp och väcka lillebror och knalla till dagis. Hej.

Av Eva - 18 mars 2009 20:33

Idag fyller jag år och börjar nog snart klassas som vuxen... :) 38 år och ändå inte en dag över 30, känns det som. Eller också så känner jag mig som man gör när man är 38? Hmmm...

En riktigt bra dag har jag haft. Våren kom idag till min ära :) Tog en promenad upp till min mamma efter dagislämning. Där fick jag en god kopp te, sen gjorde vi sällskap ut i solen.

Jag var även bjuden till min vän Rosa på fika. Vi hade jätte trevligt, satt och pratade och fikade onyttigheter ända tills det var dax att hämta Tove.


Tove var glad och sprallig när vi gick hem från dagis. Hon stannade ute ett tag och cylkade medans jag gick in och förberedde för tårtbak. Mamma och Karl-Olov var bjudna över på middag & tårta på kvällen. När hon kom in så bakade vi tårta och svängde ihop en pastagratäng.


Mamma och Karl-Olov kom vid 18. Då fick jag födelsedagssång för 3:e ggn idag. Första ggn var i morse. Då blev jag väckt av broder som glatt sjöng för mig på väg till jobbet. Andra ggn var när Daniel, Linus och Tove sjöng. Fick en kanonfin mobiltelefon av dom, en sonyeriksson w902+.


Maten blev god och uppskattad av alla. Tack Zarita för tipset! Och tack för det fina födelsedagskortet!!! Lägger upp bilden på det så ni andra kan beundra det :)

Nu ska jag kolla på Efterlyst med min käre make och pilla på min nya telefon.


Av Eva - 17 mars 2009 12:00

Nu ska jag passa på att skriva lite medans Liam sover middag. När han vaknar ska vi åka till apoteket och handla hydrokortison salva. Han har fått nåt eksem i anskitet stackarn.

Han börjar bli "stor & stark" nu våran lilla Liam. I morse satt han för första ggn i barnstolen och tittade på sin nya larv. Den spelar melodier och blinkar och är jättefin tycker han. Det var inte fel att dricka kaffe utan en bebis i knät :)


När vi är och handlar så ska vi även köpa en blomma. En kompis till Tove har förlorat sin lillebror och föräldrarna sin lilla bebis. Så fruktansvärt hemskt. Det får en att fundera på livet, och vad vi förväntas lära oss av det som händer oss. Varför skulle inte deras barn få leva? Finns det någon mening med det?

En sak ska man ialla fall ta till sig, och det är att vi ska glädjas för det vi har.

Det är så lätt att ta saker för givet....

Av Eva - 16 mars 2009 20:30

Inatt har jag fått ligga själv i min egen säng ända fram till kl 5 i morse. Då kom Tove över, sen strax efter det vaknade Liam för första ggn den natten. Det kändes fantastiskt lyxigt. Carina skulle komma och äta frukost med mig efter att hon lämnat sin son Mil på dagis. Det var såå mysigt och lungt i sängen så jag låg och drog mig in i det sista. När det sen var hög tid att gå upp för att förbereda frukosten så kommer Linus insmygandes och talar om att Carina ringt och talat om att Mil är sjuk :(

Inget frukostmys och inget pyssel....synd. Det får bli en annan dag. Men det gav mig lite extra tid att ligga kvar och mysa med barnen i sängen :)


Tove och jag lyckades pyssla lite själva under dagen, när Liam sov, annars har inte han varit på humör för att låta mig göra annat än bära på honom.


Tove hade sin dans idag. Daniel och jag åkte tillsammans dit. Medans jag väntade på dansskolan så åkte Daniel och handlade och var förbi Carina och lånade lite scrappsaker till mig. Jag måste göra ett kort i veckan och Carina har så mycket bra verktyg mm som kommer underlätta det jobbet. Tack Carina!!


Av Eva - 15 mars 2009 23:06

Daniel och Jonathan var nere i grunden idag och tog några mått. Det är ganska trångt och ibland kan man stöta på stora källarspindlar där. Idag såg dom bara en, men det ligger några döda som man måste krypa förbi. Jag som har spindelfobi skulle aldrig klara av att vara där nere.

Jonathan åkte sedan hem till sin pappa på eftermiddagen.


Mamma ringde och frågade om vi ville äta mat hos henne, och det ville vi ju såklart. Medans hon lagade mat så tog Daniel och jag med oss hennes hundar ut i skogen och tränade lite sök. Tove och Daniel sprang och gömde sig medans jag skickade hundarna. Vi hade Liam i vagnen, så vi fick utgå från stigen. Hundarna var duktiga och både dom och vi hade roligt.


Maten som mamma bjöd på var jättegod, kycklingklubbor och rotgrönsaker i ugn. Till efterrätt åt vi glass med fruktsallad.


Linus har varit borta hela helgen och gjort massa roligheter med kompisar, men nyss kom han hem. Ingen mat hade vi hemma åt stackarn eftersom vi åt borta, så han fick äta mackor och yoghurt.

Nu sitter vi framför TV:n och tittar på första filmen om Arn, men det börjar verkligen bli dax att lägga sig.

I morgon kommer min vän Carina hit på frukost och kortmakeri, då måste jag ju vara lite utvilad.

Av Eva - 15 mars 2009 11:13

Tänk att en operalåt vann igår på melodifestivalen!? Jag har aldrig gillat opera och tycker väl inte heller att den platsar i den här tävlingen. Men det är väl alltid fel låt som vinner...

Själv gillar jag Carolines Snälla, snälla...men den passar ju inte heller riktigt in här. Jag hade tre st som tippade vinnare, EMD, Måns eller Alcazar. Nån av dom hade ju i alla fall haft en chans i Moskva.


Hur som helst så hade vi en mysig och trevlig TV kväll hemma. Tove hade sång och dansshow paralellt med artisterna på TV. Hon ska bli artist när hon blir stor säger hon. Hon ska även bli doktor, sjukhus på dagarna och dans på kvällarna säger hon :)


Daniel och Liam är bättre idag. Liam är fortfarande snorig men gegget i ögonen är nästan borta.


Just nu:

Daniel letar på nätet efter prisuppgifter på material till våran grund som ska fixas.

Tove blåser såpbubblor, Liam sover, Jonathan spelar musik på datorn och jag sitter här vid bloggen....

Ovido - Quiz & Flashcards