Alla inlägg den 30 maj 2009

Av Eva - 30 maj 2009 21:32

Nu är det sommar! Vilken otroligt varm och fin dag det varit.

När vi vaknade var Daniel redan på jobbet. Jag kände mig fruktansvärt trött, men så fort jag kommit ner, öppnat dörren och insupit den fina morgonen så kände jag mig pigg.

Det blev frukost på altanen. Tove valde dock att ligga i soffan för ett mera långsamt uppvaknande.

När hon låg där och mös så kom kompisen Linnea. Hon var väldigt leksugen och undrade varför Tove låg under filt i soffan och åt frukost. Kl var ju faktiskt 10, så jag förstår henne. För henne var nog frukosten avklarad för ett tag sedan. Dom gick iallafall ut och lekte när Tove var klar.

Jag satte mig borta hos Per & Kajsa, drack rabarbersaft och småpratade medans tjejerna lekte.

Efter ett tag var Tove själv igen, Linnea hade åkt bort med sina föräldrar.

Tove, Liam och jag gick hem och åt lunch. Medans vi sitter till brds så kommer Lydia över och vill leka med Tove. Dom bestämmer att ses efter maten, och så blev det. Dom lekte först hemma hos Lydia, men kommer ganska snart över till oss. Tove är lite trött och grining och efter att tag märker jag att det mest är tjafs och gråt.

Lydia som är ett år yngre än Tove förstår inte allt Tove säger och Tove har inte humör för att ha överseende med det, vilket i sin tur gör att Lydia blir arg på Tove....

Det slutar med att jag bestämmer mig för att dom ska ta en liten paus från varandra. Jag följer med Lydia hem ( ganska nyss har Daniel kommit hem från jobbet), Tove följer lite småsurt efter trots att hon själv ville att Lydia skulle gå hem, för hon ville ju vara själv.

Hemma hos Lydia så sitter dom och äter. Jag förklarar hur läget är och Lydias mamma tror bestämt att lite mat kommer lösa problemet. Hon bjuder Tove till bords. Jag och Daniel blir även vi överbjudna, så jag går hem för att hämta mannen och Liam.

När vi kommer tillbaka så sitter tjejerna snällt och äter :-) Tove berättar att hon sagt förlåt till Lydia, och att hon nu ändå vill att dom ska leka.

Jag antar att Lydias mamma hade rätt, lite mat var lösningen.

Även jag och Daniel blev bjudna att smaka av maten, sen blev det fika tillsammans med ytterligare en granne som kom över.


Lydia följer med oss hem en stund efter det. Daniel tar fram en tralltvätt och vi flyttar ut alla möbler på gräsmattan, sen blev det operation trallrengörning. Tove hjälpte till med en skurborste.

Daniel slet och kämpade med den lite jobbiga maskinen som vi använde tills han blev helt slut. Det såg ut att bli bra, men nu när det torkat så är altanen aldeles randig :-(

Ja, så tyvärr är det mer jobb att göra på den...

Ovido - Quiz & Flashcards